Потенційно кожна дитина після народження має можливість сформуватися в гармонійну, високоінтелектуальну, здорову фізично й духовно особистість. Але далеко не всі стають видатними математиками, художниками, лікарями, музикантами тощо. Багато хто проживає важке, нецікаве життя. Як доводять дослідження вчених, усе залежить від виховання, яке одержали діти в перші роки життя. І одним із найважливіших інструментів, які розвивають дитину, є музика. Ось чому природою закладено так, що перше, що чує маля після народження, - це материнські колискові, які супроводжують його кілька перших років життя. Згодом до них приєднуються фольклорні пісні й мелодії на національних інструментах, звуки природи, які оточують людину. Усі вони дуже благотворні для формування особистості. Тому вкрай важливо, щоб сучасні діти одержували їх сповна. Але, як виявилося, знову ж таки завдяки дослідженням учених, існує ще один різновид музики, що впливає на розкриття потенціалу дитини, - класична музика. На жаль, саме її дуже рідко чують «груднички», «повзунки», втім, як і діти дитсадкового та шкільного віку. Виправити цю помилку й донести до свідомості всіх потенційних батьків, бабусь і дідусів кончу потребу перебування їхніх чад у звуках Моцарта, Сен-Санса, Чайковського та інших видатних композиторів із перших днів життя, а ще ліпше - раніше, в лоні матері, взяв собі за мету музикант, диригент і музикотерапевт Степан НЕДЕРИЦЯ.
МУЗИКА - ЦЕ ЖИВОТВОРНА ЕНЕРГІЯ.
- Степане Сергійовичу, яким чином музика впливає на формування особистості дитини? - Для того щоб зрозуміти, що таке музична терапія і яким чином музика впливає на організм людини (особливо дитини), потрібно зрозуміти, що таке звук із фізичної точки зору. Це - енергія. Енергія, що організовує фігури, моделі, форми. У тому числі й у людському тілі, насамперед впливаючи на мозок, від якого залежить робота всього організму. Виходячи з того, що 80% нейрозв’язків у людському мозку формуються до 3-річного віку, дитина з моменту зачаття й відразу після народження має бути оточена прекрасними звуками. Звісно, це не означає, що мозок дитини після трьох років перестає розвиватися. У три роки в основному дозріває задня частина мозку, а вже в чотири роки до цього складного процесу долучається та його частина, яка називається «лобові частки». Фундаментальна здатність мозку приймати сигнал ззовні, створювати його образ і запам’ятовувати його - і є тією основою, тим самим комп’ютером, на якому тримається весь подальший інтелектуальний розвиток дитини. Такі зрілі здібності, як мислення, уява, творчість, почуття, розвиваються після трьох років, але вони використовують базу, сформовану до цього віку. Дослідження фізіології мозку, з одного боку, і дитячої психології, з іншого, показали, що ключ до розвитку розумових здібностей дитини - це її особистий досвід пізнання в перші чотири роки життя, тобто в період розвитку мозкових клітин. Це не означає, що старшим дітям не потрібна класична музика. Адже, як я вже згадував, дітям старшого дитсадкового віку та школярам вона допомагає розвивати творче мислення й уяву, що також дуже важливо людині для самореалізації, досягнення успіху в житті.
- Ви випускаєте диски не тільки для дітей, а й для вагітних. - Річ у тім, що малята зазвичай люблять те, що люблять їхні батьки, особливо мами. Адже вони довгий час перебувають у їхньому енергоінформаційному полі. Тому я записав два спеціальних диски: «Ефект Моцарта» для вагітних і «Ефект Моцарта» для немовлят. На них - ті самі твори, але в різному виконанні. Для мам музика записана у звичайному класичному вигляді, а для малят ті ж твори я аранжував для ксилофона, флейти, арфи та фортепіано. Я його навіть назвав «Революційний», тому що саме ці інструменти мають найбільш високочастотний спектр звучання, а отже, чинять найвищий сприятливий вплив на формування мозку маляти.
КЛАСИКА МАЄ ВІДНОВЛЮВАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ
- Чому з-поміж усіх творів Ви віддаєте перевагу класичній музиці? - Високочастотні звуки (спів птахів, класична музика, колискова матері) мають творчий вплив, низькочастотні (крик, шум вулиці, рок) - руйнівний. У ході експерименту вчені виявили, що за сприятливим впливом на дитину лідирують колискова матері та класична музика (1 і 3 місце), а дитячі пісеньки посідають тільки 7 місце. Класична музика має чудодійну відновлювальну властивість. Адже її виконують на інструментах, вироблених із натуральних матеріалів, вібрація яких і створює цей гарний, заспокійливий тон. Але головне все ж таки те, що класична музика досконала в усіх аспектах. Мелодія, ритм, гармонія, духовність, ідея… Я вже згадував у минулій нашій бесіді (№ 13 «ЗіД») про те, що тільки класична музика робить не точковий вплив на кору головного мозку, а задіює всі її ділянки. Можна сказати, що вона буквально «дихає» в унісон із центральною нервовою системою людини – і структурує (очищує від перекручувань на інформаційному рівні) весь рідинний склад організму, адже людина складається на 80% із води…
- Чи вся класична музика підходить для дітей? -У моїй практиці був такий випадок, коли маленька дівчинка заплакала після прослуховування «Похорону ляльки» із Дитячого альбому Чайковського. Я не знаю, що на неї так глибоко вплинуло: музика, яка справді дуже сумна, чи назва твору? А може, те й те? Тому, створюючи свою колекцію розвивальних (лікувальних) дисків для дітей, я не тільки уважно вивчав музичний матеріал, намагаючись знайти в класиків найбільш позитивно-ліричні твори, де гармонійне поєднання ритму й мелодії, але також звертав увагу на назви творів. Відвідавши один із київських магазинів, я був шокований назвами творів, які шанована фірма помістила на диск, рекомендований для прослуховування малятам від року до трьох: «Шабаш відьом» із Симфонічної увертюри «Ніч на Лисій горі» М.П. Мусоргського, «Танець смерті» К. Сен-Санса, «Павана померлій принцесі» М. Равеля. Ця музика не годиться не тільки для проведення дитячої музичної терапії. Я не рекомендую її слухати й дорослим, особливо на ніч. Мені здається, що основне завдання дитячої музичної терапії, так само як і дорослої, - це гармонізувати всі психосоматичні процеси, які перебігають в організмі людини. Найчастіше для цього потрібна спокійна музика, тому що в наш час навіть маленькі діти залучені в гонку під назвою життя. Для одержання відчутнішого лікувального ефекту я рекомендую використовувати радісну музику. Радісні емоції швидше за все здатні вилікувати людину (дитину) від будь-яких хвороб. Добре, якщо діти частіше слухатимуть веселу класичну музику з дитячих альбомів № 1- 4, створених мною та призначених для дітей від року й старших. У цих альбомах я поєднав кращі номери з дитячих альбомів Чайковського, Дебюссі, Хачатуряна, Свиридова, Сен-Санса, Мусоргського... зі звуками природи.
ЗВУКИ ПРИРОДИ - НАЙМОГУТНІШИЙ ТЕРАПЕВТИЧНИЙ ЕФЕКТ
- Ви стверджуєте, що для всебічного дитячого розвитку потрібно поєднати класичні твори зі звуками природи? - Спів птахів, голоси дельфінів і китів, різноманітні звуки водної стихії, стрекотіння коників і цвіркунів - усі ці природні звуки мають наймогутніший терапевтичний ефект. Коли я це усвідомив, то став робити спеціальні фонограми, де поєднав дивовижно красиву класичну музику та музику (звуки) природи. Ефективність перевершила всі мої очікування. Люди, які відвідують мої музично-терапевтичні сеанси, почали одужувати швидше... Саме це стало поштовхом до того, що я вирішив систематизувати всі напрацювання за восьмирічний період своєї музично-терапевтичної творчості й видати для широкого загалу. Щоб дітям було цікаво, я видав кілька серій музичних дисків, які допоможуть їм сприймати музику та звуки природи у формі гри. Наприклад, слухаючи диски «Знайко й птаха», «Знайко й дикі тварини», «Знайко в селі», хлопчики й дівчатка не просто слухають твори, а й учаться розрізняти та визначати накладені на них звуки природи. Нещодавно я почав публікувати дитячі книги із прикладеним до них музичним диском, який потрібно слухати під час читання книги. Серія називається «Музична казкотерапія для дітей». Перші дві книги серії «Країна Сніговія» і «Будиночок з води» вже побачили світ і стали популярними. Зараз розробляю нову серію: «Естетичне виховання майбутнього генія». Перша книга цієї серії називатиметься «Музична абетка». Днями ми записали її текст у виконанні Алли Мигай - диктора й телеведучої, яка 20 років вела дитячу казку на Першому національному телеканалі. Чому серія називається «Естетичне виховання майбутнього генія»? Тому, що в цих книгах до прекрасних ілюстрацій і текстів буде додано класичну музику й звуки природи. Я вважаю, що тільки так можна виховати гармонійно розвинену людину... Цей проект довготривалий і фінансовоємний, тому для його здійснення потрібна фінансова допомога. Сподіваємося, що знайдеться спонсор, якому не байдуже, яким виросте нове покоління дітей. Наприкінці нашої розмови я ще раз хочу підкреслити: мета дитячої музикотерапії - розвити в дитині її безмежні потенційні можливості, щоб більше стало радості в її житті, а отже - й у світі.